PR-experten: Så kan ditt bibliotek nå ut i sociala medier

PR-experten: Så kan ditt bibliotek nå ut i sociala medier

Har ditt bibliotek en sociala medier-strategi? PR-konsulten Joel Callegari från Kommunicera ger sina bästa råd för att nå ut i det digitala landskapet.

Är det Snapchat som gäller nu, för att kommunicera med sina låntagare?
­– Som bibliotek kan det absolut finnas en möjlighet att använda sig av Snapchat för att kommunicera med sina låntagare. Det första man bör göra är att ställa sig frågorna; vilka vill vi nå? Vilka kanaler finns de i? Har vi resurser och tid? Svaren på frågorna får sedan ligga som beslutsunderlag om Snapchat är en kanal värt att satsa på.

– Om du har som syfte att kommunicera med en yngre målgrupp mellan 12-25 år och har tid och resurser att utveckla unikt innehåll som kan tillföra ett värde, kan Snapchat vara intressant. Statistik* visar att 62 procent av 12-15 åringarna använder Snapchat dagligen, och motsvarande siffra för 15-25 åringar är 46 procent.

Är det inte lätt att investera resurser i en trend som sedan snabbt dör ut?snap04
– Mitt råd är att vara öppen för nya kommunikationskanaler. Vilket blir ett allt viktigare förhållningssätt när kommunikationslandskapet är i ständig förändring. Nya plattformar kommer och går och mycket handlar om att strategiskt våga testa sig fram för vad som passar verksamheten bäst.

Varför tycker du att biblioteken bör finnas i sociala medier?
– Att som bibliotek vara tillgänglig och lyhörd i sociala medier spelar en viktig roll för att kunna anpassa sig och fortsatt vara relevanta. Eftersom tre fjärdedelar av den svenska befolkningen använder sociala nätverk är det viktigt att biblioteket finns närvarande på sociala plattformar för att kommunicera, interagera och på så sätt komma närmare låntagarna.

Bör biblioteken bli mer kommersiella för att nå fler i sitt upptagningsområde?
– Jag tror att biblioteken måste bli ännu bättre på att lyssna och förstå vad människor efterfrågar. Att lära känna människorna i sitt upptagningsområde och få dem att engagera sig i bibliotekets utveckling är en viktig faktor för att långsiktigt attrahera fler och på så sätt öka besöksfrekvensen och utlåningen.

Joel Callegaris tips för biblioteket som vill komma igång med sociala medier:
1. Sätt upp en tydlig strategi och mätbara mål med bibliotekets närvaro i sociala medier
2.Ta fram en redaktionell kalender och publicera innehåll som är relevant och har ett värde för användarna
3. Interagera med användarna och få dem att engagera sig i era tjänster
4. Hitta en kontinuitet i uppdateringarna. Ett par gånger i veckan brukar vara en lagom frekvens
5. Analysera användarna och utvärdera vad som fungerar bättre respektive sämre.

Joel Callegari arbetar som pr-konsult på Malmöbaserade byrån Kommunicera.


Tre boktips från Joel Callegari för dig som vill läsa mer om digital kommunikation och sociala mediersnap05

Så vinner du kommunikationskriget: med berättelsen som vapen – Per Schlingmann

Digital succé: så lyckas du med sociala medier – Frida Boisen

Google-koden – Andreas Ekström

Källhänvisning

* Internetstiftelsen i Sverige. Rapporten: Svenskarna och internet 2015: http://www.soi2015.se