Logopeden: Att umgås med böcker från tidig ålder skapar läsförståelse

Logopeden: Att umgås med böcker från tidig ålder skapar läsförståelse

De flesta vet att barn mår bra av läsning. Men hur kan man tänka när man introducerar litteratur för de små? Monica Westerlund är docent i logopedi, tidigare verksam vid Uppsala Universitet.

När är det dags att börja läsa för sitt barn egentligen?
– Att börja titta i böcker kan man göra väldigt tidigt. Titta på bilder och prata om dem och jämför verkligheten med bilderna så barnet lär sig tolka bilder. Att umgås med böcker är positivt, att bläddra i dem och förstå att man läser från vänster till höger. Det kan man börja med tidigt, och för ett litet barn kan det ju vara lika trevligt att att bita i en bok.

– Pekböckerna kan man lämna ganska tidigt och gå över till det som är bildberättelser, med handling och händelseförlopp. Barnen brukar vara mogna för det vid 1.5-2 år. Samtidigt så är ju barn unika och mognar i olika takt men du märker på barnet om det är koncentrerat. Vi logopeder brukar prata om fokus, att både kunna ha fokus på bilder och text, men också titta fram och tillbaka på den som läser – det blir som en samtalstriangel.

Finns det annat att vinna förutom själva berättandet?
– Absolut! Närhet, kontakt och gemenskap. Lugn och ro. Att kunna prata om det som finns i böckerna och jämföra med vad man själv upplevt – kommer du ihåg när vi åkte tåg – att placera det i barnets verklighet.

Barnet vänjer sig vid mammans röst redan i magen. Hur kan en partner skapa närmare kontakt med sitt barn när det kommit ut?
– Läsning är absolut ett bra sätt för att skapa den kontakten – men en partner kan mycket väl smitta av med sin röst redan i magen. Många bebisar uppskattar om föräldrarna nynnar, sjunger, drar några ramsor och rimmar.

Det finns många otroligt duktiga barnbibliotekarier i Sverige. Har du något tips till dem för mötet med nyblivna föräldrar och deras barn?
– 
Jag har träffat många sjuksköterskor på barnavårdscentraler, och det jag alltid säger är att de ska visa. Visa innehållet i en bok och försök få kontakt med barnet och föräldern. Ta fram en bok och entusiasmera både barn och förälder genom att bläddra lite. Det handlar också om en teknik för att närma sig barn, och det är det inte alla som kan även om många är bra på det. Gå ner på barnets nivå och se till att skapa ögonkontakt, det är viktigt i kommunikationen med barn. Vänta in deras reaktioner och var inte för snabb.

ABC-droppar från BTJ Förlag

Du har tillsammans med bibliotekarien Solveig Hedenström tagit fram fem foldrar, ABC-droppar, med med tips på litteratur till små barn. Hur kan man jobba med dem?
– För mig så är tanken att bibliotek och BVC ska ha ett nära samarbete. Att biblioteken skaffar foldrarna och delar med sig av dem till BVC och berättar att de går att beställa från biblioteken. En naturlig kontakt mellan BVC och bibliotek, det gynnar språket på alla sätt. De kommer allra bäst till sin rätt om en sjuksköterska på BVC tar sig tid att visa och berätta om hur en förälder kan introducera böcker för sitt barn, eller vad som passar för en viss åldersgrupp. Det är inte en broschyr att stoppa i brevlådan, utan det måste pratas om den, och sen kan broschyren vara en uppföljning av ett samtal. När det gäller föräldrarna så hoppas jag att de läser den och känner igen det som de pratats om på BVC. Sen hoppas jag så klart att det leder till att de lånar böckerna som det tipsas om i broschyren.


Foldrarna ABC-droppar finns i vår nätbutik.