True Crime – en första ingång till en blodig genre

Serial, The Jinx, Jakten på Kapten Klänning, Fallet Thomas Quick. Verklighetsbaserade berättelser om ond bråd död – True Crime – har varit på tapeten, ivrigt diskuterade och konsumerade på sistone. Men fascinationen för blodiga historier ur verkligheten, som alltid överträffar dikten, är inget nytt.

ester3– Intresset finns alltid där men går i vågor, ska jag vara ärlig tror jag inte att det är särskilt mycket större än det alltid varit. Det handlar nog mer om hur berättelserna lyckats nå en ny, yngre målgrupp med hjälp av till exempel poddcasts, säger Ester Pollack, som är docent i journalistik vid Stockholms Universitet och disputerat med avhandlingen ”En studie i medier och brott”.

Sökandet efter förståelse inför vad som driver människor till våldshandlingar är en faktor som gör att genren ständigt hittar nya vägar, menar hon:

– Sanningen, lögnen, hämnd och försoning är också ingredienser som lockar och så klart autenciteten. Och du kan hitta de här historierna långt tillbaka i tiden, i exempelvis medeltida ballader om tjuvar och våldtäktsmän och hur de avslöjades och hängdes.

Eftersom genren är så bred och samtidigt populär är det svårt att sätta en gräns för vad som egentligen ingår i den, enligt Ester Pollack:

– Tittar du i en bokhylla är det ofta varierat, och det skiljer sig från land till land. Från rena intervjuböcker till mer dramatiserade berättelser. Det måste vara verklighetsbaserat så klart, men gränserna är lite flytande och vilken grad av fiktionalisering som är tillåten är inte helt tydlig.

Poddcasten som fängslade miljoner

En ung kvinna från Baltimore, Maryland, blir mördad i slutet av 90-talet. Pojkvännen döms för dådet. Men mycket tyder på att allt inte gått rätt till, och flera trådar hänger löst.seria

I poddcasten Serial försöker journalisten Sarah Koenig bena ut olika spår och teorier och den kom på rekordkort tid upp i fem miljoner lyssningar, världen över.

– Jag tror att en del i framgången är att den har ett långsammare sätt att berätta, och att de i serieform knöt lyssnarna till sig. Det är lätt att få för sig att unga människor bara vill kolla på roliga, korta klipp, men jag tror att den generationen har en törst efter ett episkt berättande, säger Ester Pollack.

Många skulle nog säga att Serial gjort att hela genren True Crime fått ett uppsving. Något som gjort att lusten att berätta liknande historier återigen utmynnat i både tv-serier som The Jinx, Mordet på svenska TV3, samt en mängd poddcaster om historiska eller aktuella brottsfall. Även i bokhyllorna ser vi en ökad utgivning inom genren.

I takt med att konsumtionen av True Crime blossar upp, föds också en debatt om hur moraliskt det är att väcka nytt liv i mordfall där efterlevande försökt gå vidare och släppa taget om ett tragiskt minne.

– Det finns många frågor att ställa sig om det. När det gäller Serial så har de anhöriga vad jag förstått inte uppskattat att såren rivits upp.

Överträffar verkligheten dikten?

– Det gör den alltid, det gör den alltid. Samtidigt är det ofta det mest spektakulära och extrema som det berättas om, medan mer ”vanlig” brottslighet och den ”vanliga” brottslingen ofta är ofta alldeles för tråkig för att få plats i de här historierna.


Ester Pollacks tips för en inblick i genren True Crimemaffiakrig

Bok: Truman Capote – Med kallt blod (1966)
– Det kan vara bra att börja med den, den är ett försök till något verkligt intressant.

Bok: Joakim Palmqvist och Tobias Barkman – Maffiakrig (2011)
– Två journalister på Sydsvenskan som skrivit om skotten i Malmö och gängen där. Innehållet är modernt och hyfsat nyanserat, ett försök att göra ett bra dokumentärt reportage utan att överdriva. En av de bättre samtida.
Finns i vår nätbutik.

Poddcast: Serial – This American life (2014)
– Den är värd att lyssna på. En intressant sak är journalistens transparens i sitt arbete och metoder. Den innehåller en mängd vändningar och är väldigt spännande, sen är den ju även ett samtida fenomen.


Svenska True Crime-böcker, klicka på titeln för länk till vår nätbutik:
Lasermannen: en berättelse om Sverige – Gellert Tamas
Döden är en man – Per Lindberg (Om fallet Catrine da Costa)
Fallet Thomas Quick – Hannes Råstam
Tre bröder – Dick Sundevall och Christian Holmén
Jakten på Kapten Klänning – Jonas Trolle