Jonna Steinrud har skrivit boken MIK i praktiken. Biblioteken visar vägen. Foto: BTJ
Medie- och informationskunnighet (MIK) är förmågan att söka, kritiskt granska, analysera och använda information från olika medier och källor. Trots att det kan verka abstrakt, är MIK i grunden både viktigt och praktiskt i vardagen.
Jonna Steinrud blev 2017 Sveriges första MIK-bibliotekarie. Nu är hon aktuell med en digital utbildning om MIK och AI och boken MIK i praktiken. Biblioteken visar vägen som hon har skrivit tillsammans med Marika Alneng.
– MIK är väldigt konkret. Det kan handla om digital vägledning, skapande av media eller källkritik till exempel, säger Jonna Steinrud.
Konkret MIK
Digital vägledning kan handla om att hjälpa en förälder att förstå ett datorspel och varför spelet är intressant för deras barn eller att guida någon som ska använda en tjänst på nätet. Bibliotekens skapande verksamhet, som makerspace eller workshops, ger goda förutsättningar för kunskapshöjande samtal. Genom att man skapar media så lär man sig också hur media produceras och då bygger man upp en förståelse för vad som händer bakom kulisserna.
– Har man en verksamhet som handlar om att göra en film för sociala medier, då kan man prata om ”hur många klipp behövde du göra? Hur många filter behövde du använda?” Klipp på sociala medier är ofta producerade för att se spontana ut men materialet är väldigt kurerat. Det får man en djupare förståelse för när man själv testar.
För att underlätta för bibliotek och skolor som vill konkretisera sin MIK-verksamhet så har Jonna Steinrud ett tips.
– Man kan bryta ner MIK i olika kunnigheter. Det kan vara bra när man vill göra det mer konkret, som tv-kunnighet, integritetskunnighet eller nyhetskunnighet.
Att navigera med en MIK:ens taxonomi
Med MIK blir det lättare att möta allt som man stöter på i sin vardag, från digitala annonser till vänförfrågningar i ett online-spel.
– Vi lever alla i ett informationsflöde. Det är svårt att navigera i det. Lösenordshantering, säkerhet, att lära sig känna igen tillfällen när man reagerar på information, säger Jonna Steinrud.
MIK har vuxit och innehåller en stor mängd olika ”kunnigheter”. Det finns inte någon riktig kategorisering kring vilka delar som ”ska” ingå i MIK. Det är nästa bok.
– En MIK:ens taxonomi är exakt vad jag och Marika sitter och spånar på just nu, säger hon och ler.
Gå på kostnadsfritt webbianrium om MIK i praktiken!
Jonna Steinrud har tillsammans med Marika Alneng nyligen släppt boken MIK i praktiken! Biblioteken visar vägen, där de belyser hur bibliotek kan bidra med sin unika kompetens inom ramen för sitt demokratiska uppdrag, inspirerade av Unescos MIK-ramverk. Boken undersöker hur biblioteken kan spela en avgörande roll i att främja medie- och informationskunnighet (MIK) i en tid där mediabruset och nya format ständigt växer. Författarna visar hur MIK-arbete kan fungera som både en utgångspunkt och ett verktyg för att kritiskt värdera information.
18 oktober arrangerar Digiteket ett webbinarium där Marika och Jonna kommer att dela med sig av insikter från sin bok och diskutera folkbibliotekens roll i MIK-arbetet. Dessutom blir det ett samtal med Digiteket om varför boken är särskilt relevant för folkbibliotek.