My Sörensson är teamledare för lässatsningen i Eskilstuna, en satsning där BTJ:s skolpersonal varit delaktig.
Hur startade lässatsningen? På vems initiativ?
Initiativet till Lässatsningen kom från politiskt håll och startade upp hösten 2014. PISA-undersökningen 2013 visade oroande resultat för svenska elevers läsförståelse och det fanns en önskan om att satsa pengar barns läsning med målet att på sikt höja både betyg och utbildningsnivå i kommunen.
Nu riktar sig Eskilstuna kommuns Lässatsning till barn från förskola och upp till årskurs 3. Vi arbetar mot förskola och skola, men även barns läsning på fritiden omfattas av Lässatsningens uppdrag. Målgruppen är barn men också vuxna som möter barnen varje dag; pedagoger, lärare, föräldrar med flera.
Kan ni beskriva ett speciellt lyckat evenemang?
Vi kan beskriva flera!
Vilken respons får ni från elever, föräldrar och lärare?
Vi får mycket positiv respons på de utvärderingar vi alltid gör i samband med arrangemang, aktiviteter eller fortbildning. Många pedagoger i både skola och förskola visar stor uppskattning för vårt arbete och de specifika delar av satsningen som de medverkar i. Många förskolor har till exempel börjat läsa som en aktivitet - inte bara i samband med vilan - och gör nu lässtunden till en prioriterad punkt under dagen. Flera förskolor har också, efter inspiration och fortbildning från Lässatsningen, initierat egna bilderboksprojekt och byggt upp fina läsmiljöer.
Hur finansieras lässatsningen?
Eskilstuna kommuns Lässatsning är en kommunal satsning som årsvis finansieras med kommunala medel.
Vad vill ni att det ska leda till? Vad har ni för förhoppningar?
Lässatsningens primära mål är att skapa läslust! Vi vill att fler barn ska upptäcka och få möjlighet att tillägna sig litteraturen, oavsett medieformat, på ett lustfyllt sätt. När barn har läslust läser de för att de vill – inte för att de måste. Läslust ska vara frånkopplat krav och prestation. Vi vill inspirera och förenkla för lärare och pedagoger att lyfta in litteraturen i den dagliga verksamheten.
Görs någon utvärdering av lässatsningen och isåfall hur?
Lässatsningen har under 2016 samarbetat med Mälardalens högskola. Två adjunkter tittade närmare på två boklådor som Lässatsningens konsultenter utvecklat. Boklådorna riktar sig till förskoleklass och årskurs 1 och ska fungera som ett stöd för högläsning och boksamtal. Adjunkternas arbete resulterade i en rapport. Vi kommer att fortsätta samarbeta med Mälardalens högskola för att utvärdera och se effekterna av Lässatsningens arbete, men exakt hur formerna för samarbetet kommer att se ut är inte riktigt klart ännu.