Seminarium om Förkolebiblioteket på Bokmässan - med goodiebag!

Publicerat av BTJ den 10 september 2024 08:14:34 CEST
BTJ

ulf_bokmassan

Ulf Malmqvist är på god väg att bli ”mister förskolebibliotek”. Med två böcker utgivna, och en tredje på gång, om hur man kan stödja och utmana förskolans läroplansmål med ett förskolebibliotek har han mycket att berätta. Det gör han på Bokmässan den 26 september. Kom tidigt och få en av 20 goodiebags som delas ut.

– Min förhoppning är att jag lyckas förmedla på hur många olika sätt bilderboken, högläsningen och samtalen om det lästa är en resurs för barnets språkutveckling. Det handlar till stor del om att ge barnet möjligheter att hamna innanför texten och hur vi gör för att ta oss dit tillsammans, säger Ulf Malmqvist.

Under sitt seminarium på Bokmässan tar Ulf upp vikten av att ge barnen tillgång till språk, litteratur och berättelser. Han reflekterar även kring de möjligheter till språkutveckling som litteraturarbetet på förskolan erbjuder.

– Förskolebiblioteket kan i sina sammanhang och olika förutsättningar bli en drivande kraft i den litteraturpedagogiska verksamheten på förskolan. Men vad är egentligen ett förskolebibliotek och vad skulle det kunna bli? säger Ulf Malmqvist.

Förskolans betydelsefulla roll

Enligt läroplanen för förskolan ska förskolan ”lägga stor vikt vid att stimulera barnens språkutveckling i svenska”. Och den rollen är betydelsefull menar Ulf.

– Förskolan har ett starkt kompensatoriskt uppdrag. För visst är det så att barn har lärt sig ett språk i alla tider, men det är också så att förutsättningarna för att tillägna sig ett språk ser väldigt olika ut. En 17-åring som inte blivit läst för eller som inte läser regelbundet har cirka 15 000–17 000 ord i sitt ordförråd. En 17-åring som har blivit läst för och som själv har läst böcker under sin uppväxt har cirka 50 000 ord – så många ord som forskningen visar att man behöver för att klara av att ta del av tidningsartiklar, nyhetssändningar, instruktioner etcetera.

Förskolebiblioteket kan enligt Ulf fungera som ett slags nav i förskolans språkutvecklande verksamheter.

– Det blir en plats som väcker inspiration till högläsning och som ger möjlighet till samtal om det lästa. Dessutom ger förskolebiblioteket en erfarenhet, så att barnet i sin vidare utbildning vet att efterfråga ett bemannat skolbibliotek.

Böcker och tips!

Om hur förskolebiblioteket kan användas är vad Ulfs böcker handlar om. För fem år sedan kom Förskolebiblioteket flyttar in! 2022 följdes den upp av Förskolebiblioteket gör skillnad!, och i år kommer Läsfrämjande för de yngsta. Men Ulf har även digitala resurser att rekommendera.

– Jag har faktiskt en favoritapp som heter PuppetPal som är härligt språkprovocerande. Att kunna kliva in i en illustration genom projicering kan också vara en resurs i undervisningen. Återigen handlar det om förhållningssätt: ett digitalt mikroskop kan mycket väl vara språkutvecklande om det föder ett samtal.

Ulfs bästa tips för att arbeta språkutvecklande inom förskolan

  • Högläsning och framför allt samtal om det lästa är mitt bästa tips.
  • Att vinnlägga sig om att hamna i dialog med barnet genom öppna och genuint nyfikna frågor är ett annat säkert kort.
  • Ta vara på miljöernas möjligheter i form av förskolebibliotek och avdelningarnas läsmiljöer samt skapa mötesplatser som möjliggör prat och lyssnande.

Här hittar du Ulfs seminarium på Bokmässan


När: torsdag / 26 sep / 2024 klockan16:00-16:45

Spår: Biblioteksspåret

Scen: R14

Programtyp: Seminarium

Tävla om seminariebiljetter!

De fem första som föranmäler sig till seminariet genom att mejla till btjforlag@btj.se och svarar rätt på frågan "Vilka tre böcker om läsfrämjande för barn och förskolebibliotek har Ulf Malmqvist skrivit?" vinner en seminariebiljett. Skriv "Tävling Förskolebibliotek" i ämnesraden.

Ämnen: Barn, Läsfrämjande, Inspiration, Litteratur