BTJ-bloggen

Klara Önnerfält: "Vi har chansen att nå alla barn"

Skriven av BTJ | den 15 april 2020 14:44:33 Z

Klara Önnerfält är skolbibliotekarie, läsfrämjare och författare, aktuell med boken Klaras läsprepp! Att främja läsning bland barn och unga. Men att hennes liv skulle slå in på den banan var långt från självklart.

– Att jag blev skolbibliotekarie var en ren slump. Jag halkade in på en projektanställning och upptäckte att skolbibliotekarie är det absolut roligaste sättet att vara bibliotekarie på, berättar Klara Önnerfält.

Klara har varit skolbibliotekarie i 15 år. Hela tiden har det läsfrämjande arbetet varit framträdande.

– Tidigt förstod jag att skolbibliotek är den allra mest demokratiska formen av bibliotek och att det är där vi har chansen att nå alla barn. Inte bara de som själva har föräldrar som läser för dem och tar med dem till folkbiblioteket, säger Klara Önnerfält.

I sin yrkesroll har Klara Önnerfält samarbetat med såväl andra skol- och folkbibliotek som med externa aktörer utanför biblioteksvärlden. Dessutom har hon frilansat som läsfrämjare och genomfört olika insatser för att främja läsning på skolor som inte har någon egen skolbibliotekarie. Hennes engagemang
går inte att ta miste på.

– Jag får inspiration från tusen håll! Ett av de bästa sätten att få inspiration till arbetet som läsfrämjare är att åka och hälsa på andra skolbibliotekarier, säger Klara Önnerfält.

Hon är också en av grundarna till podden Flödet, och i vår är hon aktuell med boken Klaras läsprepp! Att främja läsning bland barn och unga (BTJ Förlag, 2020).

Boken riktar sig till alla som vill få nya tips på hur man kan arbeta läsfrämjande.

– Min bok är en blandning mellan tipsbok och handbok – en preppbok helt enkelt! Syftet är att underlätta för yrkesverksamma att preppa för läsfrämjande verksamhet. Jag kopplar tipsen och metoderna till forskning för att förstå varför de fungerar läsfrämjande. Med det i ryggen blir det lättare för läsfrämjare att både motivera och utveckla sitt arbete, berättar Klara.

Klara Önnerfält har varit yrkesverksam under en tid då det kommit många larmrapporter om den sjunkande läsförmågan hos svenska barn. Det har gjort att det blivit naturligt för henne att arbeta mycket med läsfrämjande.

– Jag insåg att det är ganska lätt att få barn intresserade av böcker om man ger dem en ärlig chans, säger
Klara. Och med ärlig chans menar jag: ett bemannat och välutrustat skolbibliotek. På Klara Önnerfälts lista över framgångsfaktorer för skolbibliotek finns mjuka värden, som att det ska vara en generös och välkomnande plats. Men också mer praktiska omständigheter.

– Samverkan med lärare och andra pedagoger är a och o. Utan samverkan blir de läsfrämjande insatserna bara tillfälliga fyrverkerier.

Text: Erika Lemark

Detta är en text ur det kommande numret av tidskriften Pronto. Nästa nummer av Pronto kommer ut under 2020.

Klaras 5 bästa tips på hur man kan arbeta läsfrämjande på skolbibliotek:
• Sätt igång! Att göra något är bättre än att göra inget.
• Prova mer och planera mindre.
• Liera dig med de på skolan som är på hugget och lita på att det kommer att sprida sig som ringar på vattnet.
• Ta hjälp av skolledningen. Förklara varför det du vill göra är viktigt. I boken Klaras läsprepp! kan du hitta argument att använda dig av.
• Lyssna av den skola du befinner dig på så att du förstår behoven där du är. Tänk på att ta det lugnt, att låta varje projekt landa och ha sin tid.

Klaras läsprepp! Att främja läsning bland barn och unga. Kommer ut 22 maj 2020. Läs mer och köp här.