BTJ-bloggen

MIK i praktiken – En ny bok om bibliotekens MIK-uppdrag

Skriven av BTJ | den 24 september 2024 08:25:15 Z


MIK i praktiken! gavs ut den 20 september. Foto: Helena Atkinson
Medie- och informationskunnighet (MIK) är en sammanflätning av mediekunnighet, informationskunnighet och digital kunnighet. Nu kommer boken som fokuserar på det praktiska i ett ämnesområde som annars lätt blir abstrakt.

– Vi lyfter informationskunnigheten i begreppet, eftersom vi menar att det är där biblioteken kan bidra som mest med sin unika kompetens, säger Jonna Steinrud som har skrivit MIK i praktiken! tillsammans med Marika Alneng.

Som författarna skriver i boken ”[B]iblioteken ska kunna ta en naturlig plats i samhället när det gäller frågor om tillgång till information, källkritik och källtillit. Biblioteken bör vara aktörer i MIK-frågor och kan visa vägen!” Recenserande lektör ger boken högsta betyg, fem av fem möjliga, och skriver: ”Sammanfattningsvis är detta en konkret och handfast, intressant och lärorik, lättillgänglig, användbar och inspirerande bok för biblioteksmedarbetare och bibliotekschefer som vill veta mer om MIK på bibliotek.”

I bokens kapitel ringas bibliotekens roll in som modell för MIK-arbetet gentemot allmänheten med inspiration från FN-organisationen Unescos MIK-ramverk.

– Biblioteken är en central aktör och därför är det viktigt att de får syn på vad de redan bidrar med när det gäller att stärka allmänhetens kunskaper, särskilt i tider av stramare ekonomiska förutsättningar. Om andra parter i samhället inte ser hur biblioteken faktiskt är en modell i MIK-arbetet så är det enklare att dra ner ytterligare, säger Jonna Steinrud.

Allt mer MIK över tio år

Båda författarna har lång erfarenhet av att arbeta med MIK på olika sätt. Jonna Steinrud blev 2017 den första MIK-bibliotekarien i Sverige på Säters bibliotek i Dalarna. Marika Alneng är regional biblioteksutvecklare i Gävleborg och har varit engagerad i MIK-frågor sedan 2014.

– MIK-begreppet har fått större utrymme i samhället i stort. Det speglas i flera nationella strategier och i Mediemyndighetens utvidgade uppdrag, säger Marika Alneng.

Här har biblioteken en viktig roll att fylla och den rollen kan uppvärdera biblioteken i allmänheten och politikens ögon, enligt författarna.

– Om biblioteken stärker sina kunskaper och visar vilka effekter arbetet har så tror vi att kompetensen och infrastrukturen som biblioteken erbjuder värdesätts. Vi har sett det som värdefullt att bidra med både argument och exempel på hur bibliotek tagit sig an frågorna för att inspirera andra i sitt arbete framåt, säger Marika Alneng.

Större behov av MIK med AI

När AI blev brett tillgängligt för allmänheten för ett par år sedan har behovet av MIK blivit ännu större, något som också får utrymme i boken.

– MIK är ett bra verktyg genom vilket människor kan möta AI och få syn på sådant de känner till sedan förut, bara i en ny kostym. Vi märker att AI väcker ett behov av samtal och vi tror att biblioteken kan vara en plats där de samtalen kan föras, säger Jonna Steinrud.

Tänk kritiskt, klicka klokt

Unesco har sammanfattat MIK i praktiken i meningen ”tänk kritiskt, klicka klokt”, men boken utvecklar praktisk MIK på många olika sätt och avslutar med ett MIK-manifest.

– Vi tänker att det går att koka ner det hela till frågan - ska bibliotek vara bra på att värdera information? Manifestet utgår från att svaret är ja och är en rad antaganden som kan användas som underlag för reflektion över vad det innebär i praktiken - i lokalen, för kompetensen och för hur kunskapen förmedlas vidare på bästa sätt, säger Marika Alneng.

Titel: MIK i praktiken! Biblioteken visar vägen Till butiken

Författare: Marika Alneng och Jonna Steinrud

ISBN: 9789170188916

Utgivningsdag: 2024-09-20

 

Mer om författarna

Jonna Steinrud är också aktuell med den digitala utbildningen Källkritik och MIK i ljuset av AI - nya sätt att hantera information

Marika Alneng har tidigare skrivit Folkbibliotek i förändring utgiven på BTJ Förlag.

MIK i praktiken! vänder sig till dig som är verksam inom bibliotekssektorn.