Författaren Sofia Malmberg, tidigare skolbibliotekarie och samordnare för skolbibliotek, är tillbaka med en ny bok. I Skapa nya vägar får läsaren praktiska exempel på hur lärare och skolbibliotekarier kan samarbeta i undervisningen – något som också visat ge en högre måluppfyllelse bland elever i grundskolan.
Sofia, du har skrivit en ny bok om hur lärare och skolbibliotekarier kan samarbeta. Varför?
– Ett lyckat samarbete leder till att elevernas måluppfyllelse ökar. Detta är också något som är ständigt återkommande ämne i alla mina möten med skolbibliotekarier. Om skolbiblioteket ska kunna vara en del av skolans arbete för att öka elevernas måluppfyllelse behöver lärare och skolbibliotekarier hitta fungerande samarbetsformer.
Hur är det tänkt att läsaren ska använda boken?
– Boken kan användas som en vän på vägen för lärare och skolbibliotekarier att förstå och hitta fram till varandra, det är ju helt onödigt att ödsla tid på att upprepa misstag som andra redan gjort. Dessutom finns det en lång rad praktiska exempel som lärare och skolbibliotekarier kan använda som grund för fortsatt samarbete.
Fanns det något som överraskade dig under arbetet med boken?
– Jag hittade nog inte något som direkt överraskade mig, men det blev påtagligt hur mycket frågeställningar som finns kring att skolbibliotekarien blir en pedagogisk samarbetspartner i klassrummet. Hos alla inblandade parter, fast på olika sätt. Det stärkte mig bara i uppfattningen om hur viktigt innehållet i den här boken är för att lärare och skolbibliotekarier ska kunna ta nästa steg i sitt samarbete.
Vilka är dina tre bästa råd till skolbibliotekarien som gärna vill inleda ett samarbete med en lärarkollega?
– Mina bästa tips baseras helt och hållet på mod.
• Våga utmana din egen bekvämlighetszon
• Våga prova på nya arbetssätt
• Våga vara öppen med dina styrkor och svagheter
Finns det något du vill skicka med till den som tänker läsa boken?
– Både lärare och skolbibliotekarier befinner sig vid ett vägskäl, där de behöver bestämma sig för vad de vill. Vågar de utmana sina egna och andras gränser och vågar de välkomna nya pedagogiska samarbetspartners?