Källkritik för bättre nätrelationer i lågstadiet

Backaskolan ger ett idylliskt intryck med sina små röda tegelhus intill en park i Lund. Skolan har elever från förskoleklass till tredjeklass. Men trots att eleverna är så unga, har sociala medier och onlinespel resulterat i kränkningar. För att möta problemet kallades skolbibliotekarien in.
– Det var fritidspedagogerna i trean som slog larm om att många missade eftermiddagsfritids, eller sa upp sin plats helt. Det visade sig att en hel del barn ville gå hem och spela online. Och det hade förekommit kränkningar mellan barn, sprungna ur onlinespelen, berättar Monika Staub Halling.
Satsade på MIK
Det var hon som föreslog att bygga ut den befintliga undervisningen i medie- och informationskunnighet för att göra barnen bättre rustade att hantera sina nätrelationer.
– Vi trodde att våra elever var för små för sociala medier. Men det visade sig att så inte var fallet – användningen hade gått ner i åldrarna, säger Monika Staub Halling.
Svaret blev att anpassa MIK-utbildningen.
– Fritidspedagogerna, jag och lärarna tog fram en undervisning med nedslag i fyra olika aspekter av nätvett. Parvis läste vi in oss på ett område i taget och förberedde fyra stationer som eleverna sedan roterade mellan. Vi hade en månad där vi jobbade intensivt med alla treorna, säger Monika Staub Halling.
Angeläget för eleverna
De fyra undervisningsstationerna handlade exempelvis om kedjebrev och källkritik, anonyma kommentarer och gott bemötande, lösenord och nätalias.
– Det märktes på eleverna att det här var jätteangeläget för dem och att det fanns ett stort behov av att
prata, diskutera och dela med sig av de tankar som satte igång, berättar Monika Staub Halling.
Tas upp i förskoleklass
Sedan dess har skolan fortsatt med insatsen med olika förädlingar och anpassningar utifrån elevgrupperna
i trean. Och nu grundläggs kunskaperna redan i förskoleklass.
– Vi lägger en viss grund, mer analogt, och här handlar det också om bemötande, och hur man är
mot varandra. Men vi börjar också att prata lite om nätvanor. Så bygger man successivt så att det här
med sociala medier kommer som det sista stora steget.
Text och foto: Gunnar Rensfeldt