Vilken respons! Innan jul arrangerade vi en tävling där vi ville få in tips på hur ni får era elever att läsa mer, och gilla läsning. Vi är helt häpna över alla smarta förslag. Och dem vill vi såklart dela med oss av. Håll i er, nu kör vi!
Många arbetar på olika sätt med läsbingo, till exempel genom olika uppdrag som att läsa under en filt eller för ett gosedjur. Ett annat förslag är att prata om de olika rutorna på bingobrickan, att göra det lustfyllt med läsningen. Det kan också vara roligt och motiverande för eleverna att visa upp sin bingobricka, både hemma och i skolan. Ett annat sätt att spelifiera läspepp är att göra lånekvittot från biblioteket till en lott i ett boklotteri!
Utmaningar!
För att få eleverna att läsa under loven har vi fått tips om att ha olika utmaningar. Ett exempel är att klasserna tävlar om vilka som har lagt mest tid på läsning. Sedan samlas informationen på ett läskort och klassen kan vinna olika priser, som skulle kunna delas ut på en bokfest.
En annan typ av utmaning som vi fått tips om är att locka barnen till läsning genom att de vuxna på skolan måste göra något om barnen klarat en läsutmaning, som att klä ut sig.
Kombinera gärna med bokbord med olika teman: det kan vara böcker som passar till sportlovet eller läslovet.
Man kan göra ett aktivitetsformulär som eleverna får ta med sig hem, där det står att de ska läsa minst 15 minuter per dag. Där kan eleverna berätta om var och hur och när och för vem de läser.
Ett annat roligt tips är att lägga alla lästa böcker på varandra och när man passerat en viss höjd, kanske en meter, då gör man något roligt tillsammans.
Bokprat och högläsning
Peppa eleverna med bokprat innan loven för att inspirera dem att gå till folkbiblioteket och delta i Sommarboken. En morot i detta kan vara att den klass som läst mest under lovet vinner ett pris. Kanske en vandringspokal som klasserna tävlar om.
Man kan också uppmuntra eleverna till läsning genom att erbjuda dem ensamtid med läraren för att diskutera böcker och läsning. Eleverna kan också med och påverka vilka böcker som ska köpas in.
Kicka igång klassen med högläsning. Välj en riktigt spännande bok och läs ett till två kapitel precis innan lovet tillsammans med lite äldre elever, för att inspirera dem att själva läsa vidare.
En annan användbar idé kan vara att möta eleverna på deras egna plattformar. Genom att tipsa om böcker genom skolbibliotekets Instagram. Sidan kan också påminna eleverna om att komma förbi biblioteket innan lovet för att hitta en ny bok.
Ett annat tips är att använda eventuella informationsmöten som regelbundet hålls på skolan, för att berätta om böcker eller andra aktiviteter på skolbiblioteket.
Involvera mera
Starta ett biblioteksråd med elever så att de känner sig delaktiga i sitt skolbibliotek. De kan vara med och peppa sina kompisar till läsning genom att dekorera skolans lokaler med affischer som uppmanar till läsning!
Gör en topplista tillsammans med eleverna med avstamp i Barnbokskatalogen. De kan sedan skapa en affisch med de efterfrågade titlarna.
Det poetiska bidraget
Detta sista bidrag kunde vi inte motstå att presentera i sin helhet. Johanna Andersson på Baldersskolan har skrivit den här fina dikten:
Att läsa under loven är kanske inte alltid lockande nog,
när jag såg denna tävling tänkte jag och log.
Vi har ett sätt som kanske skulle funka för fler,
tycker i alla fall vi får eleverna att läsa mer.
På skolan har vi ett fantastiskt bibliotek,
som bjuder in till en värld i fantasi full av lek.
Eleverna lånar ofta med böcker hem när loven tar vid,
det brukar då aldrig bli någon större strid.
Ibland kör vi en läsutmaning eller två,
tävlingar där man böcker kan få.
En annan gång är det bingo som gäller,
då vill man en hel bricka fylla så det smäller.
Men vårt bästa tips att ge,
är nog att låta eleverna få vara me.
Att vara liten med ändå få göra sin röst hörd,
får en helt annan innebörd.
Håller ni inte med? Visst var det oerhört många användbara tips!
Så tack! Tack för att ni delar med er och är med och sprider läsglädje!
Ni är sådana stjärnor!
Johanna och Erika på BTJ