Inspirerande personer och aktuella händelser som rör litteratur och bibliotek

Serier kan skapa vilja att lära

Publicerat av BTJ den 13 januari 2020 16:29:15 CET
BTJ

Serietecknande blir allt mer populärt, men serier kan också vara ett värdefullt verktyg för pedagoger. Om detta handlar boken Seriestorm, som är skriven av serietecknarna Hanna Ailaskar, Hanna Una Holmquist, Ylva Oknelid, Malin Skogberg, Sara Taub Mkelle och Astrid Tolke. De har tidigare arbetat med projektet Seriestorm där de anordnat serieverkstäder över hela Sverige. Vi tog en pratstund med författarna för att få veta lite mer!

Boken Seriestorms omslagsbild.För vem har ni skrivit den här boken?

– Främst för pedagoger i all typ av kreativ, estetisk verksamhet som arbetar med blandade barngrupper. Men boken riktar sig egentligen till alla som är intresserade av ett mer jämlikt deltagande i sina barngrupper, eller som är intresserade av interkulturell pedagogik. Vi har skrivit en bok som vi själva har användning för som praktiserande pedagoger.

Vilken är den största utmaningen för en pedagog som vill jobba med serietecknande?

– Det är lätt att fastna i teknik och tekniska berättarövningar när man arbetar med serier. Ett tips är att försöka visa barnen många olika typer av serier, samt arbeta mycket med högläsning. Det ger deltagarna en inblick i bredden, och ger frihet att skapa sina egna berättelser. Serier kan vara så mycket!

Vad gör man som pedagog när ett barn säger: ”jag kan inte rita”? Hur bryter man prestationsångesten?

– Det finns många sätt att göra, och en kreativ pedagog kan hitta tusen sätt. Det viktiga är att försöka sätta sig in i barnets situation och förstå varför barnet säger så. Vad är hindret som barnet behöver ta sig över? Vår erfarenhet är att det generellt sett är bra att ha en lekfull inställning, där man genom lek och samarbete kan bryta prestationsångesten. Det är också bra att inte ha för stort fokus på resultat och teknik i det läget. Ett bra exempel från vår bok är när en seriepedagog hjälpte ett barn att komma in i uppgiften genom att byta roller med barnet – istället för att göra självporträtt, som uppgiften var, så gjorde de två porträtt av varandra. Det fick barnet att känna sig sedd, bekräftad och trygg.

Kan ni sammanfatta boken med tre ord?

– Användbar, inspirerande och rolig!

Kan ni lista era tre bästa tips för en serieverkstad?

  1. Ha en öppen inställning till vad en serie är
  2. Fokusera på lekfullhet och härliga material som uppmuntrar skaparglädjen
  3. Testa sociala serieövningar! De tar bort prestationsångest och hjälper barnen att nå ut till varandra och nå trygghet och inspiration

Författarnas självporträtt

Serieteckningstillfällena inleds ofta med att alla deltagare får rita ett snabbt självporträtt av sig själva – även ledarna och lärarna. Här har författarna till Seriestorm tecknat sig själva.

Hanna_Una_HolmquistHanna-AilaskarMaria_Taub_Mkelleylva_oknelidAstrid_TolkeMalin_Skogberg

Intervju och text av Nora Lindkvist.

Ämnen: Kommunikation, Nyanlända, Ungdomar, BTJ Förlag, Skola, Medie- och informationskunnighet