Det kan vara nedslående att läsa om statistiken över elevernas läsvanor. Fredrik Sandström gjorde nyligen en förtjänstfull sammanställning i Vi Lärare. ”8 procent av eleverna i årskurs 6 läser fem sidor eller mer sammanhängande skönlitterär text under en skoldag. För 15 år sedan var motsvarande siffra 44 procent. I årskurs nio har andelen minskat från 31 till 6 procent”.
I ljuset av det kan det verka märkligt att BTJ, och andra (som Författarförbundet, Svenska Tecknare, Svenska Förläggareföreningen, och även förlagen) ser att pengarna som staten har avsatt för att skolorna ska köpa in böcker inte används. På många sätt påminner detta om missarna som gjorde att skolorna inte använde pengarna till läromedel förra året, vilket jag skrev om här.
Sug efter böcker
Det finns en stark övertygelse i det svenska samhället om att läsning är viktigt. Ändå konstaterar Fredrik Sandström att det är ”anmärkningsvärt att skolan inte prioriterar läsning högre”. Jag kan bara hålla med. Samtidigt finns det ett sug efter böcker. Det märker vi både när vi pratar med våra kunder och berättar att de har statliga pengar att handla för och när vi tittar på de bidrag som strömmar in till vår tävling Bokpiñatan. Där kan skolor vinna böcker till ett värde av 25 000 kronor genom att berätta om hur de arbetar läsfrämjande. Missa inte att tävla med din skola fram till 17 november.
Det är för svårt
Många skolor vet inte om att de har pengar att söka. Tittar vi på vad som hände med läromedelsbidraget så är det många skolhuvudmän som har gjort misstag. Huvudmännen, alltså de kommuner och ägare som styr de olika skolorna, har haft svårt att räkna ut hur stort bidrag de har rätt till. Av 22 stickprov som Skolverket undersökte i en kontroll hade 17 gjort fel. Mer än 100 miljoner betalades aldrig ut.
Det är tydligt att statsbidragen för att köpa in böcker är svåra för skolor och huvudmän att hantera. Här finns en plats för oss i det privata näringslivet att stötta skolorna och deras huvudmän. Privata aktörer har inte råd att vara otydliga eller svårbegripliga, det är vårt jobb att erbjuda enkla lösningar.
Slutligen vill jag vända mig direkt till skolornas huvudmän. Det finns nu så många statsbidrag till olika saker att ni nästan kan förutsätta att ni har ett att söka. Hör av er till era leverantörer och de privata aktörerna i rätt bransch och fråga. Vi har koll och kan hjälpa er.
Anette Grönroos, vd på BTJ