Vilket är ert lejonbajs?

Publicerat av BTJ den 10 september 2020 14:19:32 CEST
BTJ

lejon i gräs

”Inget är konstant utom förändring.” Det är första raden i en ny bok som vi på BTJ har givit ut. Förändring är nödvändigt och oundvikligt. Det kan vara otäckt, men många gånger är det en inställningsfråga som avgör om det nya uppfattas som något positivt eller negativt.

Mycket har ställts på ända sedan pandemin blev ett faktum i våras. Familjemedlemmar och vänner är borta för alltid. Många entreprenörer har sett sina livsverk falla i spillror inom loppet av dagar. Andra har haft möjlighet att söka nya vägar framåt. Ett sådant exempel är tyska Cirkus Krone. När viruset och restriktionerna ställde in föreställningar började de sälja lejonbajs på burk. En ny inkomstkälla för att hantera en ny situation.

Sveriges bibliotek och skolor har också visat prov på stor anpassningsförmåga. Bokpaket har körts hem till riskgrupper, distansundervisning, utökade e-resurser och digitala sagostunder är bara några exempel.

Vi på BTJ har också fått ställa om. Vi har ändrat rutiner och arbetssätt för att kunna fortsätta vår verksamhet trots nya omständigheter. För att stötta skolor och bibliotek öppnade vi upp vår söktjänst ArtikelSök. Vår största omställning var vårt fortbildningsevenemang Förlagsdagarna som i över 20 år arrangerats i ett antal svenska städer. Tanken på att digitalisera fanns sedan tidigare, men nu blev det nödvändigt att ställa om, istället för att ställa in.

När beslutet var fattat blev det ganska snabbt tydligt att både förlag och bibliotek var redo att testa något nytt. Alla förstod att det inte gick att göra som förut. Uppslutningen har varit helt enorm. Aldrig tidigare har lika många bibliotek kunnat delta. Aldrig tidigare har lika många anmälda kunnat delta. Och våra deltagare är mycket nöjda, det visar vår utvärderingsenkät. Såhär i efterhand kan jag undra: vad väntade vi på?

Förändring.

Det går inte att veta om våra kunder och samarbetspartners hade varit lika intresserade av ett digitalt evenemang för fem år sedan. Det jag vet är att våra nya FörlagsDigiDagar har varit en vitamininjektion både för vår relation till biblioteken och förlagen men kanske framför allt för oss som jobbar på BTJ.

Den korta tid vi hade för att skapa något nytt lockade fram det bästa hos oss. Vi fick se prov på många okända talanger bland våra kollegor. Vi satt på mer kompetens än vi trodde och genomförandet blev en succé.

För ett privat företag handlar det inte om att vara störst och starkast. Det handlar om att vara bäst anpassad till kundernas behov. Det engelska begreppet ”survival of the fittest” brukar lite olyckligt översättas ”den starkaste överlever”. Men det är mer korrekt att skriva ”den bäst anpassade överlever”, det betyder också att kunna hantera förändring. Då hjälper det inte alltid att vara stark som ett lejon, men kanske att hitta användning för det som lejonet lämnar efter sig.

Anette Grönroos, vd BTJ

Ämnen: Biblioteksfrågor, Digitalt, Digitalisering, Kommunikation, Medie- och informationskunnighet, Litteratur, Bibliotek