”Under det senaste året har jag många gånger tänkt att vi måste gå tillbaka till ursprunget – alltså BTJ. Jag upplever att andra är för kommersiella”. Det säger Åsa Johnson-Persson, bibliotek- och kulturansvarig i Åsele – en av de kommuner som under 2021 valt att teckna ett medieavtal med BTJ.
Den västerbottniska inlandskommunen Åsele är med sina 2800 invånare en av Sveriges minsta. Trots det satsas det här mycket på kultur och läsning. Åsa Johnson-Persson har arbetat i Åsele sedan många år tillbaka och ansvarar, utöver biblioteket, också för allmänkulturen där bland annat hembygdsområdet och dess samlingar ingår.
Åsele kommun hade under många år ett medieavtal med BTJ men valde att säga upp det när andra kommuner i länet gjorde samma sak.
”Kontakten med BTJ har varit bra under alla år. Den största orsaken till att vi lämnade då var nog egentligen att vi tyckte att det behövdes konkurrens och att inte en part skulle få styra marknaden helt själv.”
Men under 2021 valde Åsele alltså att återigen teckna ett medieavtal med BTJ – ett beslut som enligt Åsa Johnson-Persson var enkelt att ta då deras dåvarande medieleverantör inte kunde erbjuda samma bredd längre.
”Droppen blev när de små förlagen, som ofta finns här uppe i norr, inte längre skulle erbjudas. Varför köpa bullar på ICA när det finns ett bageri? Eller köpa blommor på Coop när vi har en blomsterhandlare? Lite så kändes det.”
Och Åsa Johnson-Persson menar att det redan nu har skett förbättringar sedan det nya avtalet undertecknades under senhösten.
”Jag är säker på att samarbetet med BTJ kommer att fungera mycket bra, det har redan börjat strålande.”
Här kan du läsa mer om hur man tecknar ett medieavtal med BTJ och vad det innebär