Skolbiblioteket växer när ord blir handling

Publicerat av BTJ den 27 februari 2020 09:41:01 CET
BTJ

Bessemerskolan
Två elever i Bessemerskolans bibliotek.

I Sverige håller skolbibliotekens status att växa. Det som tidigare betraktats med lite besvärat ointresse av vissa huvudmän är idag en viktig pedagogisk resurs. Som leverantör av skolbibliotekstjänster har BTJ ett stort intresse och en passion för skolornas biblioteksarbete. För att lära mer om hur ett riktigt framgångsrikt skolbibliotek arbetar bytte vi några ord med Kirsi Rutanen, bibliotekarie på Bessemerskolan i Sandviken, som vann utmärkelsen Årets skolbibliotek 2018.


Vad har utmärkelsen Årets skolbibliotek betytt för er?

– Utmärkelsen är ett kvitto på att vi jobbar på rätt sätt. Vi satte upp målet att vinna det inom fem år, men nådde det på tre! Priset betyder också att vi har någonting att visa upp som visar på skolbibliotekets effektivitet och styrka.

 Vad är det bästa med Bessemerskolans skolbibliotek?

– Det bästa med vårt bibliotek är att det är generöst. Det är någonting jag säger väldigt ofta! Trots att vi är ett specialiserat bibliotek finns det en bredd. Vi har stora ytor och ett stort utbud av tjänster och medier, vilket jag också tror att användarna märker – vad de än behöver så finns det på bibblan. Men det märks även för oss som arbetar här. Allt finns nära! Är det någonting vi inte har så beställer vi det via vårt samarbete med Helgebiblioteken eller så skapar vi det själva i Besserwisser, vårt makerspace.

 Vilket tips vill ni ge till andra kommuner – hur skapar man ett framgångsrikt skolbibliotek?

– Genom åren har jag hört många vackra ord om skolbiblioteken – ”navet i verksamheten”, ”skolans hjärta”, och så vidare... Tyvärr stannar det ofta vid dessa ord. Vad vi gjorde var att placera ut ansvaret för bibliotekets verksamhet där det bör ligga, alltså inte bara i bibliotekariens händer. Vi har tagit fram en egen modell, Bessemermodellen, som går ut på att alla aktörer i skolan har sitt unika ansvar. Skolledningen ska uppmana lärare att använda sig av bibliotekets tjänster, läraren ska samarbeta med biblioteket och bibliotekarierna ska förmedla tjänster och återkoppla till skolledningen. I navet, ”hjärtat”, har vi elevernas måluppfyllelse. Det fina är att allt detta går att utläsa i styrdokumenten och stöds av den senaste forskningen, så tipset är att lusläsa allt som skrivits om skolbibliotek och sedan förvandla det till verksamhet!

I det kommande numret av Pronto träffar vi skolbiblioteket i Alléskolan i Åtvidaberg, som vann Årets skolbibliotek 2019. Nästa nummer av Pronto kommer ut i slutet av mars månad.

Intervju och text av Nora Lindkvist.

Ämnen: Barn, Läsning, Läsfrämjande, Biblioteksfrågor, Inspiration, Ungdomar, Skola, skolbibliotek