BTJ-häftet får ny kostym och fler förbättringar väntar

Publicerat av BTJ den 25 mars 2024 09:10:28 CET
BTJ

IVL annons Corp-news
Det tryckta BTJ-häftet får i och med nummer 8 ett nytt omslag. Bild: BTJ

BTJ-häftet får i och med nummer 8 i år ett nytt omslag. En av många förändringar som väntar under 2024 som kommer att innebära ett bredare medieutbud, snabbare katalogisering och en tydligare närvaro i den nationella katalogen Libris.

– Det nya omslaget är en av de mer uppenbart synliga nyheterna på BTJ under året, men långt ifrån den enda, säger Mattias Persson produktchef och chef för Bibliografiska Tjänster. 

Sedan ett år tillbaka pågår ett omfattande utvecklingsarbete på BTJ. Till stor del rör det tekniska system som kunderna aldrig ser på ytan, men fördelarna av uppgraderingarna kommer att märkas även alla våra användare.

– Med de nya systemen på plats kommer våra mediekunder få ett ännu bredare utbud i vår butik, våra katalogiseringskunder kommer få ännu snabbare och mer träffsäker leverans och våra kunders bidrag till Libris ökar, säger Mattias Persson.

Ett komplett flöde 

En bok som köps från BTJ av en kund som har både inköpsstöd via BTJ-häftet och katalogisering får en sömlös och komplett leverans. Det möjliggörs av en kombination av integrerade system och kompetent personal. 

– En kund med Inköpsvägledning/BTJ-Häftet som köper media ifrån BTJ och katalogdata viaProduktägare---Mattias-P-_namnskylt våra bibliografiska tjänster får en helhetsleverans som gör en mycket stor del av jobbet åt dem. Från urval, inköp, utrustning, katalogisering till förmedlingsstöd. Allting är katalogiserat och klart när det kommer, allting utrustas utan att beställaren behöver fylla i en massa fält, oavsett om mediet är utgivet eller ej. Alla delar i kedjan både stärker förmågan att gå låntagarna till mötes och frigör tid, säger Mattias Persson. 

Nya system ger nya möjligheter 

För att möjliggöra den tekniska uppgraderingen kommer BTJ:s butik att stänga tillfälligt mellan 29 april och 12 maj. När butiken åter öppnas kommer en stor del av teknikskiftet vara genomfört. 

– Därefter kommer uppmärksamma kunder att notera att vi har fått ett mycket bredare utbud i vår butik, säger Mattias Persson.

Efter detta kommer utvecklingen att fortsätta och under året kommer fler systemförändringar att ske som snabbar upp postleveranser och metadataflöden till både Libris och BURK. 

– Det är många saker som blir bättre, men störst och bäst är de möjligheter som det här ger oss framåt. Jag ser fram mot att kunna berätta mer om de helt nya erbjudanden som väntar våra kunder, säger Mattias Persson. 

Ämnen: Biblioteksfrågor, Bibliotek, Libris